اهداف:
حضرت علی (علیه اسلام): «لا غنی کالعقل و لا فقر کالجهل و لا میراث کالادب و لا ظهیر کالمشاوره»
امام علی (علیه السلام) فرمودند: «هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود». نهج البلاغه (صبحی صالح، ص 478)
نقش مشاوره در مدرسه هدایت، راهنمایی و کمک به دانش آموزان در انتخاب راه ها و حل مسائل خویش و موفقیت تحصیلی است.مشاورهی مدرسه تمام جنبه های رشد و تکامل دانش آموزان را در دو بعد تحصیلی و تربیتی مدنظر قرار می دهدو پیشرفت دانش آموزان را ارزیابی کرده و به او در حل مشکلات تحصیلی و تربیتی کمک نموده و رابط بین خانه و مدرسه می باشد.
با توجه به اینکه جامعه کنونی، جامعهی دانایی محور لقب گرفته است، نوجوانان و جوانان بیش ازهمه نیازمند توسعه و آگاهی هستند تا دریابند چگونه با کنترل خویش بر مشکلات زمان خود فائق آیند.بخشی از آگاهیهای نیازمند این نسل ذیل عنوان مهارت های زندگی تعریف می شود.مهارت های زندگی تمهیداتی است برای تحول یا تغییر رفتار، تا میان سه حیطهی دانش، بینش و رفتار، موازنه ای صورت گیرد.
هدف کلی از مهارت های زندگی، افزایش ظرفیت روانی-اجتماعی و بالابردن سطح بهداشت روانی جوانان است تا از رفتارهای آسیبزای فردی و اجتماعی پیشگیری شود و هدف مدرسه تأکید بر رشد همه جانبهی دانش آموزان و تأکید بر کسب مهارت ها از منظر اسلامی و رویکرد علمی می باشد.
واحد مشاوره تحت عنوان کارگاه تربیتی و آموزشی فعالیت نموده و تلاش خود را بر سه محور ذیل متمرکز می نماید تا دانش آموز بتواند:
- روند تحصیلی خود رامدیریت کند وسطح برنامه ریزی تحصیلی خود را ارتقاء دهد.
- خود را بشناسد و استعدادهای خود را دریابد. خود را فردی ارزشمند و قابل احترام بداند و به توانای های خود اطمینان داشته باشد و کل وجودش را همانگونه که هست بشناسد و بپذیرد و با شوق و امید زندگی کند.
- خود را در وضعیت بحران و مشکل، مدیریت نموده و بدون دغدغه خاطر و ناراحتی با واقعیت زندگی مواجه شود و با بکارگیری مهارت های زندگی به حل مسائل خود بپردازد.
- با استفاده از ارزش های اسلامی و آموزه های قرآن کریم و سیره علمی و عملی ائمه اطهار علیهم السلام در راستای دستیابی به تحول تحصیلی، اهداف تحول تربیتی خود را نیز مدنظر قرار دهد.
جدول سیاست های راهبردی جهت دستیابی به اهداف مشاوره آموزشی و تربیتی
اهداف
|
راهکارها
|
زمان اجرا
|
دانش آموز بتواند روند تحصیلی خود را مدیریت کند و سطح برنامه ریزی تحصیلی خود را ارتقاء دهد.
|
- آموزش مهارت برنامه ریزی
- آموزش مهارت به کارگیری شیوه صحیح مطالعه
- آموزشمهارت هدف گذاری
- آموزشمهارت کنترل اضطراب امتحان
- آموزشمهارت دقت و تمرکز
- آموزشمهارت تقویت حافظه
- آموزشمهارت تصمیم گیری
|
نیمسال اول
|
خود را بشناسد و استعدادهای خود را دریابد. خود را فردی ارزشمند و قابل احترام بداند و به توانایی های خود اطمینان داشته باشد و کل وجودش را همانگونه که هست بشناسد و بپذیرد و با شوق و امید زندگی کند.
|
- مهارت خودشناسی
- مهارت ارتباط مؤثر
- مهارت شاد زیستن
|
نیمسال اول- دوم
|
خود را در وضعیت بحران و مشکل، مدیریت نموده و بدون دغدغه خاطر و ناراحتی با واقعیت زندگی مواجه شود و با بکارگیری مهارت های زندگی به حل مسائل خود بپردازد.
|
- آموزش مهارت مدیریت استرس
- مهارت حل مسئله
|
نیمسال اول- دوم
|
با استفاده از ارزش های اسلامی و آموزه های قرآن کریم و سیره علمی و عملی ائمه اطهار علیهم السلام در راستای دستیابی به تحول تحصیلی، اهداف تحول تربیتی خود را نیز مدنظر قرار دهد.
|
- شناخت دیدگاه های اسلامی و به کارگیری آموزه های تربیتی در زندگی فردی و اجتماعی
- تعیین اهداف تربیتی
-
- ارائه و بررسی آیات و روایات و سیره عملی معصومین علیهم السلام جهت ارتقاء سطح آرامش روانی
- مدیریت خواب در سبک زندگی اسلامی
|
نیمسال اول- دوم
|